Podpisano umowę na budowę węzła wielickiego w Wieliczce. W ramach inwestycji m.in. powstanie 70-metrowa estakada nad drogą krajową nr 94, pod którą przebiegnie rondo rozprowadzające ruch na Kraków i Bochnię.
Zadanie realizowane jest przy współpracy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz samorządów – gminy Wieliczka i powiatu wielickiego. Samorządy były odpowiedzialne za przygotowanie dokumentacji projektowej, a GDDKiA odpowie za realizację inwestycji.
Konsorcjum firm Ters i Instbud wykona węzeł
Węzeł Wieliczka zrealizuje konsorcjum firm Ters i Instbud, które okazało się najkorzystniejsze z aż
13 ofert, jakie wpłynęły w przetargu GDDKiA. Umowa wyniesie nieco ponad 53 mln zł.
Oferta konsorcjum była nie tylko najkorzystniejsza całościowo, ale też najtańsza, chociaż wszystkie ze złożonych ofert zmieściły się w finansowych założeniach zleceniodawcy.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała na to zadanie około 86 mln zł, a najdroższa z ofert, złożona przez firmę Porr, opiewała na kwotę 80,4 mln zł.
Węzeł dla bezpieczeństwa i komfortu
Wybudowany węzeł powstanie na przecięciu DK94 – ulicą Krakowską - z ulicą Boczną, czyli tzw. łącznikiem z rondem Wieliczan. Inwestycja zastąpi funkcjonujące obecnie skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, które jest niedostosowane do potrzeb ruchu na tej drodze.
Według pomiarów wykonywanych w latach 2020-2021 z DK94 w tym miejscu korzysta blisko 22 tys. pojazdów w ciągu doby, co doprowadza do korków w godzinach szczytu.
Nowy węzeł pozwoli zatem na bezpieczne włączenie się do ruchu kierowców jadących z Wieliczki zarówno w stronę Krakowa, jak i Bochni.
Droga krajowa na węźle wielickim zostanie poprowadzona estakadą o długości ok. 70 m, pod którą powstanie rondo. Z ronda będzie można wjechać na drogę w kierunku Krakowa lub Tarnowa, będzie także zjazd dla kierowców jadących od strony Bochni. Wjazd z Krakowa, podobnie jak obecnie, do ronda Wieliczan będzie prowadził ul. Krakowską.